Thursday 31 October 2013

Cakap-cakap

Perbualan kita tak kosong. Sebab bukan aku dan kau saja yang terlibat dalam hal ini.  Walau kita berdua berbisik di kalangan ramai orang yang terpekik. Atau kita saling berpelukan di dalam tanah sekalipun (Aku percaya cacing kat dalam tu mesti pandang serong kat kita).

Perbualan kita adalah perbualan dua insan yang saling mengeluh, menasihat, mengejek, mencadang atau barangkali menikam. Kadang-kadang aku menyarankan kita bersalaman saja. Namun kau seolah-olah seiringan bersama hati aku lantas membaling batu. Aku ikut namun dengan hati aku yang ikhlas. Lalu aku tikam. Dengan alasan tidak hipokrit aku kita melihat daging itu mulai membusuk.

Perbualan kita boleh jadi guru atau penjenayah. Kita agungkan tokoh barat. Bercerita tentang kisah hidupnya yang tragis sehingga menemui kejayaan. Kita lupa guru yang sangat guru. Bahkan kepada semua kita. Seorang guru yang pernah dibelah dadanya oleh ar-Ruh.
Sebab kita selalu terpijak perangkap Uncle Sam. Boleh jadi zaman yang semakin akhir ini kita sendiri yang memilih untuk makan perangkap tu.

Perbualan yang menyeronokkan kadang-kadang jadi ubat tekanan. Macam-macam jenis bunyi gelak. Kelakar. Sayangnya dalam gelak tu adalah hasil cacat cela kawan kita. Sumpah kita takkan gelak kalau pasal tempangnya mak bapak kita. Kalau ia. Engkau TANGGANG!!!

Bermonologlah dengan memikir dulu baik atau buruk hasilnya. Bimbang manusia membencimu. Bimbang kau tak lagi stabil berikutan rohmu senget ke kiri.

Aku adalah Abdullah. Aku sedaya upaya untuk jadi baik. Yang jahat jadi baik. Yang baik jadi lebih baik.

Sekian monologku..

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)