Thursday 1 September 2011

Telling others bad in his absence

"Engkau telah mengucapkan suatu perkataan yang andai dituang ke laut, nescaya ia akan mengotorkannya." (Rasulullah S.A.W)



Mengumpat adalah menceritakan keburukan orang lain semasa ketiadaannya dan apabila ia mengetahui mengenai hal tersebut ia akan marah. Sebenarnya kalau nak diikutkan, mengumpat ni berlaku bila-bila masa je. Even kita tak sedar sekalipun. Kita tak sedar yang kita telah bercerita mengenai cacat cela orang lain semasa kita tengah rancak bersembang dengan kawan-kawan. Dan selalunya jika kita yang mulakan cerita tersebut, kawan lainnya pasti akan menambah. Kemudian kawan lain pula menokok tambah dan begitulah seterusnya. Di akhiran penceritaan tersebut yang pasti adalah gelak-ketawa atau mungkin diam yang bermakna. Maksudnya diam untuk dicerna di dalam otak supaya simpan input tersebut dengan selamat supaya boleh dikongsikan dengan kawan lain pula. Begitulah senario kehidupan yang berlaku hari ini.


"Sesiapa yang menutup (Keburukan) seorang muslim, Allah akan menutup (Keburukannya) di dunia dan akhirat." (Rasulullah S.A.W)

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)