Friday 16 September 2011

Progeria

Entri ni bukanlah berbentuk puisi or ayat-ayat yang memotivasikan. Cuma kali ni aku terpanggil untuk menulis tentang satu jenis penyakit yang dipanggil Progeria. Sebenarnya aku suka cari jenis-jenis penyakit ni even Psikologi Disease sekalipun. Dulu aku pernah tahu dan kaji sedikit tentang penyakit Parkinson, Cognitive Dissonance, Muscular Fibrositis disproportion, Autisme dll.  

Sebenarnya aku tulis ni berdasarkan satu sumber je iaitu Kosmo 16/09/11. Pernah tonton filem Benjamin Button lakonan Brad Pitt? atau kalau yang minat Bollywood tu pernah tonton tak filem Paa lakonan Amitabh Bachchan?

Masa pertama kali aku tonton filem Brad Pitt tu, aku tertanya-tanya ada ke penyakit macam tu kat dunia ni? 

Dan telah ditakdirkan hari ni bersamaan hari Jumaat sewaktu aku membaca surat khabar ada satu artikel khas yang memuatkan 2 muka surat tentang tajuk Progeria. Then aku teringat balik filem Benjamin Button yang pernah aku tonton suatu ketika dahulu. Huhu. This is the answer!

Sebenarnya seseorang yang menderita penyakit Progeria ni hampir sama je dengan penyakit Autisme. Mereka menderita semasa kecil lagi. Bezanya, Autisme pada pendapat aku ialah mempunyai dunia sendiri yang tak dikongsi dengan orang lain. Progeria lebih kepada penyakit yang berbentuk rupa fizikal.

Mereka (Kanak-kanak) yang menderita Progeria ni akan kelihatan seperti orang tua walaupun usia mereka terlalu muda. Tubuh mereka kecil, berkepala besar dan botak akibat keguguran rambut, mata tersembul keluar dan urat-urat tersembul keluar. Persis orang tua.

Dikatakan usia hidup mereka hanya di antara 8 - 21 tahun akibat serangan jantung, tekanan darah tinggi, strok, angina (Sakit dada) dan hati membesar. Mereka adalah manusia yang mengharapkan keajaiban dalam menentukan jangka hayat kehidupan sebenar. Bayi Progeria dikatakan hanya berlaku dalam 1 per 8 juta kelahiran dan sehingga kini tiada rawatan yang khusus untuk penyakit ni melainkan rawatan untuk mengurangkan komplilasi.

Dalam Kosmo 16/09/11 hari ini, nama Ontlametse Phalatse menjadi watak utama dalam artikel Progeria. Seorang kanak-kanak yang baru berusia 12 tahun itu bercita-cita tinggi untuk menjadi seorang ahli psikologi. Dia dilahirkan dalam keadaan normal dari perut Bellon Phalatse (Ibunya) namun dia selalu menderita ruam dan ibunya menyangka dia menghidap penyakit kulit. Kini Ontlametse sedang membiasakan dirinya dengan nama Progeria.

Sekadar tu jela yang mampu aku tulis. Semoga adik Ontlametse hidup ceria selalu di samping ibu tersayang.







No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)