Monday 26 September 2011

0



Tuliskan perkataan 'kosong'.

Perasaan yang kosong? Aduh! Entahla. Baru-baru ni kosong banyak ertinya dalam hidup aku. Apa yang kosong entah. Kalau tengok kalendar rasa sayang je biarkan angka-angka yang silih berganti tu terbiar tanpa isi. Kosong. Atau aku ni selalu minum air kosong? Tu yang tak tentu arah tu. Kepala tak berat. Tapi setiap satu perkara tu mesti masuk kepala untuk errr dibasuh mungkin.

Cuba bayangkan billa duduk di dalam bilik yang dindingnya putih. Lantainya juga putih. Lalu pintu dikunci. Sungguh! Ni memang kosong yang sebenar.

Kosong yang bukan angka matematik. Malah lebih rumit dari tu. 

Setelah Ramadan tahun ni dan Syawal yang hampir pergi, aku, makhluk bernama manusia hina kosong.

Aku cuba pejam mata. Kosong.
Aku cuba bersenam. Kosong.
Aku cuba mendengar muzik. Kosong.
Aku cuba berjalan-jalan melihat orang. Kosong.

Buat masa ini yang aku lihat angka kosong itu di merata tempat. Macam virus yang giat merebak. Tapi kenapa aku yang kena?

Cuma, kosong itu terisi sedikit bila ada manusia yang ganjil-ganjil melintas lalu. Pada masa ini, bukan wajah saja yang senyum. Semua senyum. Jiwa senyum. Hati senyum. Mata senyum. Ah! Bahkan semua darah-darahku tersenyum.

"Selamat sejahtera ke atas kamu jiwa-jiwa yang baik!"

1 comment:

  1. hati kosong jiwa kosong fikiran kosong pandangan kosong....

    ReplyDelete

Assalamualaikum! :)