Sunday 25 December 2011

Disember - Di akhirnya angin yang mendamaikan..

Setelah subuh, rutin harianku seperti selalunya. Menghantar perempuan yang ku panggil 'Emak' ke tempat kerjanya. Perjalanan sejauh 8 Kilometer itu kadang-kadang disertai hujan. Namun hujan bukanlah api yang turun melainkan cuma air. Maka bersama motor 100cc itu, kami dua beranak meluncur laju. 

Err sebuah intro yang agak personal ku kongsikan barangkali. :p

Sebenarnya kalau kau perasan di hujung-hujung Disember ni waktu angin bermain-main. Macam main layang-layang. Haha. Kadang-kadang kuat. Kadang-kadang mendamaikan. Hujan pun still ada lagi. Tapi frekuensinya agak aneh. Kalau dah rintik tu, tiba-tiba stop. Lepas tu hujan lagi. Stop lagi.

Pagi tadi serius aku rasa tenang. Damai. Free. (Err ada lagi ke istilah tenang?) Sebab masa aku atas motor tu aku bau pagi tu puas-puas. One word je yang boleh aku kata. Subhanallah. Aku gambarkan macam ni jela:

"Pagi yang tak macam pagi. Macam petang sebab angin bertiup lembut betul. Aku pun hairan kenapa aku tak mengantuk. Awan hitam yang aku lihat bukan awan hujan or awan kumulonimbus. Awan hitam kat langit tu aku nampak macam seni abstrak. Macam kau baling cat ke dinding je. Dari aspek cahaya, terang tak terangla. macam cahaya nak maghrib kot. Tapi bukan yellowish. Fluorecent light agaknye. :p"  


Kalau kemalangan, orang lebih mementingkan kenderaan yang mahal gila tu ke or orang yang kena langgar tu? (Orang awam yang individualistik & materialistik)

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)