Sunday 25 December 2011

Final Stage!

Sebagai manusia, kita semua akan berubah kan. Tak kira la dalam bentuk apa sekalipun. Kalau kanak-kanak waktu cuti sekolah ni mungkin tengah mengalami proses sunat. Selepas tu mula la naik jerawat, berat badan naik dan macam-macam lagila. Tanda-tanda dah remaja la katakan.

Kitaran manusia :

Bayi -> Kanak-Kanak -> Remaja -> Dewasa -> Tua -> Mati

Proses kat atas tu sebenarnya tak berlaku kepada semua orang. Sebab proses yang akhir sekali tu boleh berlaku di mana-mana tahap. Mungkin selepas tahap Remaja or mungkin juga selepas tahap Bayi. Dan mungkin juga sebelum tahap bayi iaitu sewaktu kita berada di dalam rahim ibu. 

Dan sebagai orang islam kita pun tahu kan Mati bukan tempat terakhir kita. 

Mati -> Kubur -> Hidup Semula -> Perhimpunan di Padang Mahsyar -> Titian Sirat -> Final Stage

Final stage tu apa pulak? hehe. Semua tahu kan. Itula tempat terakhir kita. Di situ manusia dipisahkan mengikut amalan masing-masing. Ada yang lepas titian sirat tu dan ada juga yang tak lepas. Bayangkan, titi tu lebih nipis dari rambut dan lebih tajam dari pedang. So nak ke mana kita di Final Stage nanti ye? Ask Yourself.

Sebelum ni tempat yang aku rasa tenang sekali adalah di Pasar Seni. Sebab ada buskers yang aku cinta. Then buskers dah macam diharamkan kat situ. So tempat yang paling tenang bagi aku sekarang adalah tanah perkuburan. Kenapa? Cuba kau pergi try..

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)