Sunday 28 August 2011

Adam (Bahagian 5)


























Sebuah lagu Odie Agam
Pasar Seni - Kuala Lumpur




Cuaca Kuala Lumpur petang itu berangin sekali. Warna alam yang menguning ditambah hembusan angin yang malu-malu seakan memberi minum pada metropolitan yang kering. Debu.  Banyak sekali orang memanfaatkan cuti minggu hari itu. Anak-anak riang berjalan bersama mak dan ayah. Pasangan kekasih hebat bercinta di jalan-jalan. Para pelancong yang tinggi kakinya juga banyak.Ada yang kelihatannya sedang gigih mengamati tempat kakinya berpijak. Tangannya memegang peta Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. Mereka nampak bingung di situ.


"Excuse me. Where are we now?? ahh..where is Central Market?" Tanya minah saleh berbangsa Irish. 

"Oh, you're now at central market ma'am." Jawab seorang perempuan.

"Really??? Oh thank you so much dear. We're so confusing just now. You know travel is fun but need a map. And this map...ahh i don't know how to say.."

"You should ask someone to guide you ma'am." Perempuan itu kasihan melihat minah saleh yang wajahnya kemerah-merahan itu dalam kepenatan mengharungi Kuala Lumpur.  Dia adalah murid pintar pada gurunya si peta kecil. Tapi dia bodoh sombong pada kami rakyat Malaysia. Satu pembohongan besar apabila 100% rakyat Malaysia buta English. Malu bertanya sesat jalan!! 

"Ya, i think so. So here we are. hahahahhahaha..Anyway, thanks for helping us."

"Thank you!" Yang duanya lagi bersuara. Mereka bertiga.

"You're welcome. Have a nice day!"


Perempuan itu benar-benar pelik dengan sikap minah dan mat saleh yang dijumpainya tadi. Terlalu sombong untuk bertanya. Akhirnya kuman di seberang nampak, gajah di depan mata tak nampak. Perempuan yang baru habis dari waktu kerjanya itu bekerja di sebuah kedai kek yang satu-satunya terdapat di dalam Pasar Seni itu. Dan pada waktu ini dia tidak terus pulang ke rumah. Selalunya hari minggu begini dia akan duduk di luar menenangkan fikiran sambil memerhatikan orang ramai yang lalu-lalang. Dia hanya akan pulang jika jam tangannya yang bewarna merah itu digitnya 18:00.


Perempuan itu mencari satu sudut. Belum sempat punggungnya berlabuh,


    "Yesterday, all my troubles seemed so far away.
     Now it looks as though they’re here to stay.
     Oh, I believe in yesterday.
     Suddenly, I’m not half the man i used to be,
     There’s a shadow hanging over me,Oh, yesterday came suddenly."


"La, kat sane rupanya..Hmm.." (Perempuan itu bermonolog)


Di satu sudut yang berdekatan dengan pemuzik jalanan itu dia duduk. Hari itu, tidak ramai yang melihat mereka menyanyi. Adalah dalam lima enam orang. Entah berapa hasil di dalam topi itu pun dia tidak tahu. Ramalannya adalah dalam lima ringgit paling sedikit pun. Ah, takkanlah tiada langsung!


Di hadapan pemuzik gigih itu duduk seorang ibu bersama anak kecilnya yang sedang tekun sekali mendengar lagu gubahan asal Paul McCartney itu dimainkan. Si anak kecil itu rambutnya sama hitam dengan ibunya. Tetapi, hatinya juga seperti mirip. Mereka kaku di hadapan pemuzik yang kerjanya menghibur orang ramai itu. Setelah lagu yang dimainkan selesai outro, mereka dua beranaklah di antara penonton yang bertepuk tangan. Manakala Huda dan yang lainnya sengaja kaku mendiam diri. Paling tidak pun tersenyum. Maka, mata-mata orang banyak tertumpu pada dua beranak itu.


Huda bangun lalu maju ke depan. Di dalam topi biru itu dia letakkan wang berjumlah sepuluh ringgit. Dia sedikit terkejut. " Baru satu ringgit???" Dalam hatinya dia tertanya-tanya. Sebenarnya sepuluh ringgit itu adalah di antara wang yang didapati dari majikannya sebentar tadi. Setiap kali cukup bulan dan gaji masuk, Huda pasti memberikan sepuluh ringgit kepada pemuzik jalanan itu. Huda sangat kagum akan kegigihan mereka. Lagipun merekalah penghibur hari minggu bagi Huda. Dia sudah tahu yang mereka berdua, pemuzik jalanan itu akan ke situ menyanyi setiap kali hari minggu ditandapangkahkan di kalendar.  Pemain gitarnya celik dan pemain biolanya pula buta. Mereka adalah sepasang pemuzik jalanan. 


     'Bila bunyi bersatu, seluruh jiwa hadir mengintai lagu.' 


Huda kini duduk berdekatan dengan dua beranak itu. Sengaja dia duduk di situ. Matanya dipusatkan pada sebuah beg besar milik si dua beranak itu. "Mereka ni dari mana?" dia-diam Huda ingin tahu, "Macam nak balik kampung je?". Persoalannya itu cuba ditafsir sendiri dan mencari sebuah jawapan. Namun dia gagal. Kosentrasinya terganggu. Mungkin juga fizikalnya yang letih setelah seharian membuat kek itu memaksa daya fikirnya berhenti.  


Si ibu yang bertepuk tangan itu tadi tiba-tiba bangun lalu mendekati mereka, pemuzik jalanan. Dia membisikkan sesuatu. Respon yang positif mereka kongsi bertiga melalui senyuman dan sedikit tawa yang pendek. Apa yang si ibu itu katakan? Berita gembirakah? Atau sebuah pujian yang menyenangkan?


Pada waktu ini, mata-mata orang sedang memandang sepasang pemuzik jalanan bersama seseorang yang turut berdiri di situ. Alat muzik yang perlu digesek supaya berbunyi itu kemudian perlahan-lahan dimainkan diikuti petikan gitar dan kenapa si ibu itu turut sama berdiri di situ?  Huda jadi hairan. Juga beberapa penonton lainnya.  


Sebuah lagu yang mendeskripsikan keindahan alam pantai Anyer. Komposernya rakyat Indonesia. Itulah bisikan si ibu itu tadi barangkali. Sayup-sayup suara nan merdu menerjah ke telinga-telinga nyawa yang sedari tadinya tidak mempeduli. Kini, para pejalan kaki ramainya yang berhenti. Suara si ibu pada anak kecil itulah sakti.  


     "Deru sang ombak bersilir ke pantai
      Disambut alunan nyiur melambai
      Rembulan megah di atas mahligai
     Tersenyum melihat kita berdua
     Angin membawa lagu cinta
     Sejuta bintang bermain mata
     Seakan rela dua insandi dalam skenarionya."


Huda terpana seketika. Baginya inilah kali pertama penghibur hari minggu itu memainkan lagu sebegitu. Dan lagu itu adalah lagu kesukaannya sejak kecil. Ibunya dahulu sewaktu dia kecil, selalu menyayikan lagu itu sehinggakan dia terikut-ikut menyanyi. Sampai sekarang pun dia masih hafal setiap baris, kata dan ayat di dalam lirik lagu yang dahulunya popular itu. Sekarang, ingatannya tiba-tiba pulang ke rumah. Dia teringat pada ibu yang pernah bersama-samanya menyanyikan lagu itu di dapur. Ketika itu, ibu sedang mereneh sup. 


Imbas semula : Tahun 1997


Malam itu di bahagian dapur, lagu Dato' Sheila Majid yang popular itu sedang hangat dinyanyikan oleh si ibu dan si anaknya yang masih hingusan itu. Sesekali si ibu yang menyanyi sendiri. Kemudian anaknya pula yang menyambung. Dan setelah itu mereka sama-sama menyanyi. Sebuah lagu ciptaan Odie Agam itu mengikat talian ibu dan anak ini menjadi lebih rapat. 


"Ibu ibu, ibu sedang masak apa?" Huda ingin tahu masakan apa yang dimasak ibunya sehingga berbau harum sekali.

"Sup. Huda sudah lapar ya? Sabar dulu ya nak. Sekejap lagi masaklah sup ini. Abahmu di mana?"

"Abah kat luar bu. Abah hisap rokok."

"Hmm..bilalah abahmu itu mahu berhenti." Ada sedikit kesal yang terluah pada hati si isteri itu.


Huda diam. Dia tidak tahu apa-apa yang serius mengenai merokok. Yang dia tahu cuma mancis yang abah gunakan untuk membakarnya dan asap yang keluar pada mulut abah mengeluarkan bau yang tidak enak sekali. Baunya menyempitkan lubang-lubang hidung untuk menarik oksigen-oksigen segar. Jauh bezanya dengan bau sup yang dimasak ibu. Baunya malah mewangikan oksigen-oksigen segar yang tak berperisa itu. Jika  pada waktu itu Huda yang masih kecil tahu akan bahayanya merokok, sudah pasti waktu itu juga dia menasihati abahnya supaya berhenti merokok. Merokok yang menyebabkan kematian secara senyap itu wajar dibunuh. Suasana yang bisu seketika itu bersuara semula selepas si ibu itu tadi mula menyanyi lagi. Anak kecilnya juga.


"Antara Anyer dan Jakarta
 Kita jatuh cinta
 Antara Anyer dan Jakarta
 Kisah cinta tiga malam
 Kan kuingat selamanya
 Antara Anyer dan Jakarta"


Lamunannya terhenti..Dia sedar semula setelah kembali ke masa lalu.


Dia tersenyum sendiri membayangkan peristiwa itu. "Tapi kenapa mereka tak nyanyi dulu? Ah!.." Huda malas berfikir lagi. Dia menyaksikan persembahan luar biasa itu penuh minat. Suaranya menyanyi sama mengikut suara merdu si ibu itu. Huda memandang anak kecil yang duduk tidak jauh dari tempat duduknya. Dia beralih ke sebelah anak kecil itu. Rupa-rupanya dia silap. Hati anak kecil ini tidak sama seperti ibunya. Wajah anak kecil ini sugul dan kosong. Seperti dia ditinggalkan seseorang atau dia yang meninggalkan orang itu.


"Hai dik! Kenapa diam je ni?? Tu emak adik tengah menyanyi tu. Tak suka ke??"

"Err tak suka..eh suka suka. Err," Umi merahsiakan status dirinya,"oh ya, sekarang jam pukul berapa ya kak?"

"Pukul lima dik. Kenapa? Ada masalah eh? Kakak boleh tolong.." Huda jadi kasihan. 

"Eh takdela kak.Emm..." kata-katanya ternoktah. Si kecil itu lantas bertepuk tangan dengan kuatnya sambil tersenyum.


Huda tidak sedar yang lagu kegemarannya itu telah habis dimainkan. 


******

Mamat baru habis dari kerjanya. Tugasnya kini selesai sudah pada Tauke Kong. Namun, masih ada satu lagi yang belum selesai. Dia harus awal menjemput Nur Dahlia, kakaknya. Kakaknya itu tidak boleh dibiarkan sendirian tunggu lama-lama. Bimbang kalau-kalau 'perkara' yang tidak elok menimpa. 'Perkara' seperti ragut, rogol, culik dan cabul adalah antara jenayah yang sudah lali bila membaca akhbar semasa. Kalau tidak di muka depan pasti ada terselit di mana-mana ruang kecil di dalam akhbar. Disebabkan itulah kebimbangan si ibu terhadap anak keduanya ini membengkak. Mamat dipertanggugjawabkan. Namun tidaklah setiap masa Mamat menjaganya. Selalunya, pada hari minggu, hari-hari Nur Dahlia banyak dihabiskan bersama temannya, Kasim. Kasim lah yang tolong menjaganya jika di luar. Kasim adalah jiran dan teman seperjuangan. Mereka berkongsi minat yang sama iaitu muzik. Muzik yang memerlukan deria dengar dan hati itu adalah aktiviti biasa mereka pada hari minggu.


Selesai pada : Monday, December 6, 2010 at 10:52pm

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)