Sunday 1 December 2013

Random

Salam. :)

Kawan, kau sihatkah? Maaflah jika sebelum ni tulisanku sedikit puitis.

Kadang-kadang bila aku rasa aku berbeza dengan orang lain aku takut aku ni dah jadi orang gila. Yang jelas aku masih berkiblatkan kaabah.

Ada masa aku terfikir lebih tenang bila menghuni tirai besi. Atau hidup dengan alam di gua-gua atau lantai hutan. Adakah sebab wang yang memaksa aku berfikir seperti itu?

Di dalam tirai besi, aku pasti didisiplikan dengan nilai-nilai mukmin sebenar. Di dalam gua, aku pasti merenung hikmah kegelapan dunia sebab ramai hari ini melihat akhirat itu gelap. Di dalam hutan aku dapat rasakan damai dan tenang yang tiada di kota. Sebab ada zikir dari makhluk lain di situ.

Hari ni saja dalam media cetak ada yang sanggup menjual buah zakarnya untuk membeli sebuah kereta mewah. Sebab dia tiada wang. Jadi boleh tak aku katakan wang tu jahat? Atau orang tu sendiri yang bodoh?

Ingatlah kawan, wang hanya alat. Kita sendiri yang memilih mana wang tersebut pergi. Ada yang memilih membeli. Ada yang memilih memberi. Dan ada yang memilih berjudi.

Aku paling takut jadi tanggang. Kalau tengok filem tu pun aku dah takut sebenarnya. Anak dah kaya. Mak bawakkan lepat pisang kesukaan anaknya dengan harapan anaknya gembira. Anak tak mengaku tu mak dia. Anak tu lah tanggang! Tuhan murka padanya dunia akhirat. Maka di dunia lagi bala sudah menemaninya. Belum lagi di akhirat. Akhir zaman, ibu melahirkan tuannya. Serius aku takut..kalau ibu terasa sedikit pun dah kira derhaka.

Hari ni juga banyak pemimpin dah terbongkar onarnya. Rasuah antara no 1 sebab demonstrasi berlaku selain salah guna kuasa mahupun wang rakyat. Pemimpin islam yang memiliki sikap sebegini seharusnya malu dengan kezuhudan khalifah umar bin abd aziz. Tolonglah fikirkan soalan yang akan ditanya Allah di padang masyar kelak wahai pemimpin sekalian!

Sekian,

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)