Sunday 1 December 2013

Darah

Kadang-kadang aku terlalu memikir jauh ke hadapan. Gilakah aku? Maaflah. Tak perlu sumbat aku ke hospital Tampoi. Aku masih lagi berkiblatkan kaabah.

Aku terfikir bila aku dah masuk zaman berkongsi hidup dengan isteri aku nanti dan dikurniakan insan kecil yang comel. Aku sedang mencari jawapan yang sesuai untuk soalan-soalan yang akan ditanyakan dalam proses pembesarannya kelak. Kalau soalan math atau sejarah aku tak kisah walaupun aku tak la pandai mana. Tapi kalau soalan tu (sekadar beberapa contoh) ; "Abi, Allah tu kat mana?", "Abi, kenapa kita tak boleh makan Mcd?". Hmm. Aku tak pasti dari mana darah seni aku ni datang. Aku tak tahu mana hulunya. Aku sekadar di tengah-tengah. Apakah darah seni ni akan mengalir juga ke hilir generasiku? Argh.. Cukuplah. Terlalu jauh aku memikir.

Aku jealous dengan saudara Taj Addin. Beliau menulis. Dalam buku hitam putihnya sarat dengan ekspresi emosinya yang pelbagai. Dizahirkan pula dalam bentuk yang cukup puitis. Buat anak-anak saudara Taj Addin, kalian beruntung dapat ayah sepertinya. Pastikan kalian baca bukunya. Ada nasihat khusus untuk anak-anaknya yang boleh buka minda aku untuk fikir masa depan lebih ke hadapan.

Buat zuriatku kelak, aku harap kau dapat mengambil manfaat dari mana-mana ruangan di blog ini untuk dijadikan panduan dan renungan hidup di dunia, tempat berehat sementara kita sebelum pulang ke tempat asal, akhirat.

Abi.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)