Friday 7 October 2011

Jerit!


Suara manusia berbeza-beza. Biar tidak semerdu penyanyi namun suara-suara itu pernah bersama-sama hidup di sisi. Pernah bergembira dan pernah berkongsi masalah. Suara adalah salah satu puisi yang cacat. 

Sebenarnya aku merindui suara zaman kanak-kanakku. Suara yang nyaring. Menjerit sana. Melaungkan nama-nama kawan baik. "Wan! Jom main nyorok-nyorok nak!?" Riuh. Orang tua pun faham sendiri perasaan kanak-kanak. Sebab mereka dulu pun kanak-kanak. Mana ada lahir-lahir terus jadi dewasa kan? Err teringat penyakit progeria la pulak.

Dan seperti manusia-manusia lainnya, setiap orang akan membesar. Lelaki dengan caranya yang tersendiri. Perempuan pun begitu. Suara pun ada yang berubah. Terutamanya lelaki. Masing-masing telah sampai ke satu tahap kehidupan yang dinamakan matang. Suara pecah.

Bagi aku suara adalah suatu alat yang boleh memutarkan kenangan-kenangan lama. Mungkin "Memory Player".  Dan otak aku adalah skrin monitor nya. 


Jeritlah sahabat!
suaramu bukan gas dapur yang habis sebulan
katakanlah sahabat!
kita kanak-kanak kehausan mainan
nanti pulang terus ke dapur
cari nasi lauk ikan dengan kicap

Kanak-kanak 1990-an


2 comments:

  1. hurmm. kalau saya bdk perempuan pula, rndu nak main tengteng. lepastu main getah y ikat bagi panjang tu. wahh. sweet memory betullah kalau ingat ;)

    ReplyDelete
  2. hehe..main getah yg xylophone tu ke? x pun main yg lubang tikus tu.. :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum! :)