Thursday 11 September 2014

Mat, Mamat

Dengan kelajuan 60 km/j, idea tu datang. Melodi tu dilagukan secara miming tanpa senikata yang tepat. Tak berniat pun nak terus menggubahnya menjadi lagu. Masih dalam genre space rock. Yang langsung tak radio-friendly. Boleh dikatakan sedap melodinya bila diadun dengan delay+reverb di bahagian verse diikuti heavy/muff distortion di bahagian chorus atau bridge.

Cahaya matahari masih berbakti lagi untuk pagi ini. Kulit manusia ini menyerap sebanyak mungkin vitamin yang disebarkan buat penduduk bumi. Vitamin D.

Namun suasana yang aku tengah feel tu tak lama. Pause seketika miming tadi. Atau terus stop (perlu tekan butang start). Kecoh mat motor memaki mamat kereta. Motor mat hampir berlaga dengan kereta mamat. Aku blur. Susah nak menghukum salah siapa. Apa yang aku nampak mat motor baru masuk jalan raya ni dari jalan sebelah (U-turn). Dia tengah cakap sesuatu kat awek/wife/kakak atau tak kan lah mak dia. Perempuan tu nampak muda. Lawa. Mamat pulak yang aku nampak tengah tukar lorong dari tengah ke kanan yang mana jalan mat motor yang baru masuk tadi. Hampir bertembunglah mat dan mamat tadi. Mat pun memaki la si mamat itu ini. Ditendangnya kereta si mamat.

Kesudahannya feel yang aku tengah layan tadi (Idea lagu+cahaya matahari) terus berkecai. Nak dikutip balik memang tersangat berat dan susah. Umpama naik bukit pakai gear tinggi. Mat dan mamat pun aku tak tahu lah apa ceritanya. Harap-harap insiden tu tak jadi subjek berita wartawan la pagi esok. Atau mungkin menjadi viral di media sosial.

Takpelah kalau aku punya feel hilang. Aku redha je. Sekarang pun dah tak ingat dah melodi tu. Tapi yang aku takutkan si syaitan tu betul-betul dah racun mat motor tadi. Mat mungkin orang yang baik. Sedikit je api tu terpercik terus menyala amarah mat. Mendadak. Merah.

Mohon bersabar dan bertimbang rasa serta memandu lah dengan cermat dan selamat buat kita semua pengguna tegar/pasif jalan raya.
“Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam. Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang berada di langit dan di bumi.Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah lagi Maha Tinggi dan Maha Agung”.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)