Friday 7 December 2012

Di atas sini

Kadang-kadang apa yang aku buat ni tak rugi. Sampai berat untuk aku buka dan bebaskan. Manakan tidak. Di sini ada yang sentiasa bercakap dengan aku tentang masa depan. Katanya, "kalau kau tak sure, kau solat istikharah dulu li." Now orang yang cakap kat aku ni pun dah nak berhijrah. Aku menyusul kemudian.

Kedua, saat orang membenci atau memandang rendah terhadap diri mereka, aku tercari-cari mana satu subjek pada tubuh mereka atau mungkin pada kulitnya yang perlu aku kata eeeeeee? Malah yang aku jumpa cuma sebaris ayat "Assalamualaikum! Sihat kawan? Isyak?" Jadi aku buang jauh-jauh benci. Benar, tak semua. Tapi wajarkah gara-gara satu, semua dari mereka seperti yang satu tu? Always be husnuzhon my friend. InsyaAllah.

Ketiga, dalam perjalanan ke sini, biar hujan atau waktu berseleraknya abstrak jingga matahari di barat aku gagah tempuh. Sebab bersamaku bukan lelah mahupun susah. Cuma angin yang menyapa lembut (barangkali mahu mengipas peluh siang tadi agaknya), burung-burung pipit yang terbang seiringan memaksaku senyum, bukit tua yang menyihirku mengimbas zaman kanak-kanak dan yang paling menakjubkan lukisan langit yang pelbagai genre. Lalu sambil tersenyum, aku lafaz Subhanallah.

always start with Bismillah

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! :)